Netgain
Workshops för att stötta hållbarhetsstrategin
Det har gett en grund för trovärdighet och kompetens över tid
Jag och Fanny började diskutera former för samarbete redan under pandemin och vi började då internt utforska våra insikter i en mindre grupp. Där och då blev det tydligt för mig och övriga i gruppen att dialog och ökad insikt, för att utmana invanda vanor och mönster är oerhört viktigt. Vi kom även fram till att externt stöd va nödvändigt då vår egen förmåga inte räckte till. Att vi som IT-bolag har jämställdhet högt på agendan ser jag som nödvändigt för att både behålla samt attrahera personal.
Vad tog du med dig från den första workshopen i Karlstad där fokus till stor del var på jämställdhet och vilka effekter våra ageranden har?
Fanny har intervjuat nästan 300 kvinnor i vår och andra branscher och det hon förmedlar går liksom inte att ”prata runt” det är fakta, det är sanningen, tyvärr ser det ut så. Det tror jag gav väldigt många, inklusive mig själv en mycket större insikt. Att vilja utveckla sig själv och våga ifrågasätta, kräver kunskap och medvetenhet.
Varför var nästa naturliga steg att prata om feedback?
Dels fick vi återkoppling från medarbetare om vikten att fortsätta öka våra insikter och medvetenhet, det fanns en önskan om fortsatt initiativ, prata mera, lära mer. En del i att öka sin insikt, våga hjälpa varandra och våga uttrycka en känsla, görs via feedback. Feedback är för många lite jobbigt och ”svårt” därav kände vi att, kan vi bli bättre på feedback, kommer vi sannolikt även öka vår förmåga att bli ett ännu mer jämställt företag
Varför har workshopformatet varit bra för er?
Det är alltid bra att höra sina kollegors tankar och synpunkter samt få en möjlighet att ställa frågan – hur tänkte du där, vad menade du, det är ett lärande i sig och det tar både individen och gruppen framåt till en ökad samhörighet och respekt för varandra. Det är också ett utmärkt sätt att träna på.
Vilka lärdomar har du fått?
I min roll som Hr-ansvarig var jag ej delaktigt i workshops men jag satt bredvid och lyssnade in samt tog noteringar. En lärdom är att feedback ses på många olika sätt och är påverkad av gruppens sammansättning, hur väl de känner varandra och vilka personlighetstyper som deltar. Några ser feedback som en konkret del att hjälpa en själv bli en bättre teknisk konsult, andra hur kan jag utveckla mig själv, och i grupp. Några tänker ganska ytligt, andra går djupare. Många bra insikter från ett HR-perspektiv.
Vilken effekt har det haft på er organisation?
Helt klart en ökad insikt, feedbacktrappan var ny för många och insikten i hur en bäst ger och tar emot feedback skapar trygghet i att våga. Jag har på flera håll redan märkt att fler ”vill agera själva med feedback” än att prata runt med andra om något skaver. Fortsatt övning för att få in det i vardagen är givetvis fortsatt mycket viktigt.
Vilken effekt kommer de ha på er affär i framtiden?
En stark självkänsla hos en konsult smittar av sig i både dialog och prestation hos kund. Värdet av att ge feedback i en kundsituation/leverans är garanterat positivt för samverkan, uppdrag och projekt. Det ger grund för trovärdighet och kompetens över tid
– Per Axelsson, Head of HR & People Experience