Hur gör vi HR till en affärskritisk funktion?

Det här är ett gästinlägg skrivet av Cecilia Eriksson, HR-direktör på 3 Sverige

Trygga människor och trygga team är inte en mjuk fråga, det måste ju vara den mest affärskritiska frågan i ett bolag. Hur möjliggör vi för kreativa, handlingskraftiga och samspelta människor att jobba tillsammans framåt mot företagets mål? Frågan är i fokus för många people-team och ledare nu. Det krävs både mognad, mod och systematik för att lyckas riktigt bra. Men här kommer några tips på var man kan börja.

Här kan ni lyssna på ett avsnitt med Cecilia i podden

You’ve got 99 problems 

You’ve got 99 problems och du räcker inte till för att allt ska vara perfekt. För att ge affärsvärde måste du måste börja från grunden. Du kan inte jobba med succession planning innan du har en bra rekryteringsprocess. Du kan inte ha seminarium om självledarskap om ni har kassa chefer. Du kan inte transparent lönesättning innan du har en bra lönerevisionsprocess. 

Se på organisationen utifrån en behovstrappa – jag brukar tänka på Maslows behovstrappa. Vad måste finnas på plats innan du kan flytta fokus till nästa nivå? 

Eat your own dog food

Lyssna på vad andra tycker. Om organisationen vill kringgå det ni skapar, eller till och med protesterar så bör ni lyssna. Om du ofta tänker ”Tänk att dom alltid gör fel”, ”Hur svårt kan det vara”, ”Det står ju där” så är det ändå du som måste ta ägandeskap. Jobba med användarvänlighet, kommunikation och förändringsledning. 

Du måste ÄLSKA mallen och systemet för utvecklingssamtal. Du måste tycka att lönerevisionsprocessen är enkel och smidig. Kultur och värderingar ska du kunna rabbla efter två sömnlösa månader med ett spädbarn med kolik. 

Tänk alltid inifrån och ut. Testa saker själv innan du lanserar. Ta in feedback innan du lanserar.
Eat your own dog food. 

Show them the money

Jämställdhet är en affärsfråga för företag, inget politiskt projekt. Det finns ett högre moraliskt värde att arbeta med jämställdhet, mångfald och inkludering – men det är inte alltid därför företag väljer att lägga tid och resurser på frågan. Angrip frågan utifrån verksamhetens vision, mål och behov. 

Prata om, och presentera frågan utifrån vilken nytta jämställdhet kommer att göra för affären. Du ska inte jobba som en finansavdelning men du ska inspireras kraftigt av sättet att prata och presentera. 

Att visa siffror och att visualisera trender gör folk nyfikna, börja där. 

Lycka till med ditt affärsnära people-arbete!

Lyssna på ett avsnitt med Cecilia i podden här

[thb_share facebook=”true” twitter=”true” linkedin=”true” facebook_messenger=”true” email=”true” text=”Dela gärna om du vill att fler ska ta del av detta innehåll!”]